Gili Islands - Reisverslag uit Gili Meno, Indonesië van Michael Haas - WaarBenJij.nu Gili Islands - Reisverslag uit Gili Meno, Indonesië van Michael Haas - WaarBenJij.nu

Gili Islands

Door: Michael

Blijf op de hoogte en volg Michael

23 Augustus 2014 | Indonesië, Gili Meno

Donderdag 21 augustus
Vandaag zullen we Bali voor een aantal dagen verlaten. We gaan naar Lombok en om precies te zijn naar Gili Meno een klein tropisch eiland voor de kust van Lombok. Voordat het zover is eerst genieten van ons heerlijke ontbijt bestaande uit chocolade pannenkoeken, verse vruchtensap, ommeletjes en verse citroentje. Ook zijn de reispilletjes deze ochtend onderdeel van het ontbijt. De fastboat kan nog weleens tekeer gaan.
Iets later dan gepland komt de taxi het terrein van ons hotel opdraaien. Na een korte rit van zo'n 10 minuten komen we aan bij de haven van Amed. Nou ja haven een houten gebouwtje en een grote speedboot "Kuda Hitam" voor de kust. Een paar stevige Balinese dames lopen met onze bagage op hun hoofd naar de boot, zo nu klaar om te gaan. Met zo'n 40 andere passagiers gaan we op weg. Nadat we de haven hebben verlaten gaat het met volle vaart de zee op. De boot klapt op de golven en de captain geeft nog wat extra gas, na een uur dansen over de golven komen we na ongeveer een uur aan bij Gili Trawangan onze eerste stop. Na een korte stop varen we door naar Gili Air onze tweede stop en zo blijkt ook onze stop. De boot heeft geen toestemming meer om in Gili Meno aan te meren, we zullen dus met een lokale vissersboot door moeten. De crew van Kuda Hitam zal ons hierbij assisteren. Inmiddels liggen we een aantal meters uit de kust van Gili Air tijd om uit te stappen, de laatste meters door ondiep water moeten we lopend met de bagage op ons hoofd afleggen. Het kinderen draaien hun hand hier niet voor om en lopen als ervaren reizigers met de rugtassen boven hun hoofd naar de kant, toppertjes! De lokale boot is snel geregeld en een kwartier later varen we met de lokale schipper naar Gili Meno, oom hier het laatste stuk met de bagage door het water. Best wel een gek gezicht met de samsonite trolley door het water.. Nog een kleine 200 meter en we komen aan bij Tropical. hideaway, onze thuishaven voor de aankomende dagen. Blauwe heldere zee, wit poederzand en een heerlijke zon aan de hemel zijn de ingrediënten van Gili Meno. De rest van de dag verkennen we het strand en het zwembad, 's avonds eten we moe maar voldaan aan het strand.

Vrijdag 22 augustus.
Vandaag besteden we de dag aan relaxen. Zonnen op het strand, beetje voetballen, snorkelen en kastelen bouwen. Wel hebben we vandaag besloten ons verblijf op Gili Meno een dag te verkorten het is een mooi Robinson Crusoe eiland, alleen is het hoogseizoen en zijner wel erg veel Robinson Crusoes. Het regelen is gemakkelijker gezegd dan gedaan zonder internet, maar met een mobiele telefoon en sms is veel te regelen.
'S avonds kletsen we wat met de eigenaresse van het hotel en krijgen we een goed beeld van het wel en wee op Gili Meno.

Zaterdag 22 augustus.
Helaas geen warm water, de kids balen bij de gedachten aan een koude douche, ik roep ze mee naar buiten en zeg tegen ze dat ik een beter idee heb en wijs op het zwembad, mag dat echt roept Quinten en als ik bevestig heeft hij z'n zwembroek al aan en rent, met Jamie in z'n kielzog, naar het zwembad. De eerste bommetjes worden rond 07.30 gemaakt, zo de kinderen hebben gedoucht, tijd voor ontbijt !

Wat doe je als je op een klein eiland zit, juist ja dan ga je een rondje eiland lopen. Na het ontbijt camera mee, zonnebril op en go! Vele mooie idyllische foto locatie gezien en de camera begon nog net niet te roken. Halverwege gestopt om verse mango sap te drinken. Na een uurtje of drie bijna rond, het laatste stukje doen we met de taxi, geen normale maar een lokale taxi. Was nog vergeten te vertellen dat op Gili geen gemotoriseerd vervoer bestaat, dus geen auto's, brommers en scooters, alles gaat met paard en wagen. Met Jamie naast de berijder leggen we het laatste stukje af.
De middag besteden we aan voetbal op het strand, zonnen en zwemmen.
Morgen vertrekken we weer naar Bali, Nusa Dua om precies te zijn, dit is gelegen in het zuiden en maakt onze reis compleet.
Wel eerst nog met de lokale boot naar Gili Trawagan en door met de Fastboat naar Nusa Dua om ergens in de middag aan te komen in het Swiss Belhotel, Nusa Dua.

Dit was de laatste keer Robinson Crusoe vanuit Gili Meno!

• 23 Augustus 2014 - 14:51

M,M,M En J:

Dag wereldreizigers,

Wat een leuk verhaal weer en een super ervaring.
    Lachen hoor eerst op een hele snelle boot en dan ineens op een langzaam bootje!
    Het klinkt allemaal weer erg leuk en mooie foto's hoor!
    Moet zeggen dat Nusa Dua er ook weer prachtig uitziet!
    Dat wordt dus weer genieten en volgens mij is daar vast warm water!!

Fijne reis en tot horens.
    Kunffel van ons

Tags: Gili Meno